Welkom op mijn blog.
Mijn naam is Lisse en ik ben een laatstejaars studente aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven.
Tijdens de periode van 12 februari 2012 tot en met 5 juni 2012 verblijf ik in het prachtige Suriname voor mijn buitenlandse stage te vervolledigen.
Ik hoop jullie tijdens deze periode te plezieren met mijn verhalen. Nyanprei (Geniet ervan in het Sranan Tongo's)!

zondag 15 april 2012

Als een echte avonturier de jungle in...

Beste blogvolgers

Het is weeral een weekje geleden en ik vond het tijd om jullie nog eens wat informatie te geven over mijn verblijf hier in Suriname.

De voorbije week is voorbij gevlogen dankzij al het bezoek dat we gekregen hebben. Toon en Christa zijn zaterdag geland rond half 4 in de namiddag en na een zenuwslopende wachttijd van 45 minuten kwamen ze dan toch eindelijk voorbij de schuifdeuren. Het weerzien was super fijn en we hebben er allemaal met volle teugen van genoten. Diezelfde dag hebben we vooral heel veel bijgepraat en zijn we snel in ons bedje gekropen omdat er ons nog een druk schema te wachten stond.

Zondag heb ik mijn bezoek een rondleiding gegeven doorheen Paramaribo. De trekpleisters waren: palmentuin, pannenkoeken- en poffertjescafé, ’t Vat, … Alleen de busrit al gaf Toon veel indrukken die compleet nieuw waren voor hem. Wat ik al zo normaal en gewoon vind, is voor hem eventjes een cultuurshock geweest. Nu een weekje later is hij er al volledig aan gewend geraakt. Zondagavond zijn we iets gaan eten in een heel gezellig restaurantje waarna we onze rugzakken namen om te vertrekken naar Brownsberg en Stone eiland.

Maandagochtend om half 7 zijn we opgestaan om ons klaar te maken voor onze eerste excursie in Suriname. Gepakt en gezakt vertrokken we en toen ik op de trap stond zei ik nog lachend: “Toon sowieso dat we iets vergeten zijn he!” En ja ja, niks was minder waar, ons lekker ontbijt stond nog mooi aan de deur toen we al op de bus zaten richting Brownsberg. In een winkeltje zijn we dan maar wat koekjes gaan kopen waarmee we ons volgestopt hebben tijdens de 3 uur durende busrit naar Brownsberg.
Aangekomen aan de voet van Brownsberg, waren we allemaal als fanatiekelingen naar aapjes aan het zoeken. Jammer genoeg hebben we er geen gezien. Ik heb wel een slang gezien en kleine aapjes die rondsprongen in een boom. Maar dit was te hoog om het duidelijk te kunnen waarnemen. Het uitzichtpunt op Brownsberg was adembenemend en ook de twee watervallen die we gaan opzoeken zijn waren fantastisch. Het heeft ons bloed, zweet en tranen gekost om deze te kunnen waarnemen maar het was meer dan de moeite waard!

De volgende dag zijn we naar Stone eiland geweest. Een heel mooi stukje natuur in het midden van het regenwoud! Het was een grote watermassa waar nog enkele boomstronken in stonden. Deze bomen hadden natuurlijk geen blaadjes meer dankzij het water maar het was echt heel mooi. We mochten meevaren met een bootje waarbij we terug een watervalletje bezocht hebben. Nu had ik de jungletocht op slippertjes gedaan (mijn schoenen hadden jammer genoeg de hele nacht buitengestaan en waren nat), toch ben ik tijdens deze wandeling gevallen. Een beetje pijn gedaan maar zoals een echte avonturier doorgezet tot het bittere eind!
Later op de dag zijn we gaan vissen op piranha’s. Zoals je waarschijnlijk wel al zal denken, was ik er als de eerste bij die dat wou proberen. Na een paar minuutjes kloppen met mijn stok op het water had ik beet! Ik had als eerste een piranha gevangen. In een klein en smal bootje stond ik dan ook zoals een wilde gek te springen en te juichen met mijn vangst in mijn handen. Ik was heel fier dat ik als eerste een visje had gevangen. Nog snel een fotootje genomen en de vis afgegeven aan de bootsman die de vis met veel plezier ging opeten ’s avonds.
Na een hele toffe excursie zijn we die avond huiswaarts gekeerd en we hebben die nacht zoals roosjes geslapen omdat het super vermoeiend was maar zeker de moeite waard!

Donderdag zijn we naar Galibi geweest op uitstap. In één woord kan ik deze excursie beschrijven: SUPER! Ik heb mij kei goed geamuseerd omdat ik volledig in mijn nopjes was. Overal dieren die je mocht vastnemen. Wat moet ik nog meer hebben? Ik sta op de foto met een: anaconda, luiaard, toekan, vogelspin en aapjes. Het dorpje Galibi is super mooi en het oogde een beetje tropisch. Diezelfde avond zijn we naar een andere “strandje” gevaren om de zeeschildpadden te bekijken. In totaal hebben we 5 schildpadden gezien waarvan we eentje eieren hebben zien leggen. Het was wel imposant om deze dieren te bewonderen in de avonduren. Het was ook een beetje spannend zo alleen met een klein bootje in het donker op de rivier. Het deed me een beetje denken aan de Titanic. Ook deze uitstap was geslaagd! Het slapen in de hangmatten was iets minder comfortabel maar je moet alles toch eens proberen in het leven zeker!

Samen met Toon ben ik de volgende dag nogmaals een bezoekje gaan brengen aan de zoo en hebben we een wandeling gemaakt op het strand. Romantisch hoor! En voor de thuisblijvers… Er zijn al enkele souvenirtjes gekocht dus begin maar al te watertanden.

Zaterdag hebben we een lazy saturday gehouden. We hebben de was gedaan en het huisje opgekuist omdat Christa vertrokken was. Nu is Toon nog 2 weken in Suriname en binnen een weekje komen mijn mama en papa ook eens een kijkje nemen in het land waar hun dochter al 2 maanden vertoeft. Ik ben heel blij dat ik dit allemaal mag meemaken en dat ik dit kan delen met het thuisfront. De combinatie school en ontspanning is hier zeker goed en ik vind het super om op buitenlandse stage te zijn!

Volgende week gaan we waarschijnlijk naar Berg en dal om aan een kabelbaan te hangen boven de rivier en gaan we ook voor 3 dagen naar een luxe resort in de jungle. Als je geïnteresseerd bent, kan je het altijd eens opzoeken op internet door gewoon Anaula in te tikken. Hopelijk dromen jullie ook weg zoals ik dat doe!

Liefs
Lisse

2 opmerkingen:

  1. je foto's van de uitstappen zien er geweldig uit!!! ik ben nu toch wel een beetje jaloers! al zou ik persoonlijk wel gepast hebben voor de fotosessie met de vogelspin en de anaconda!
    geniet er nog maar hard van!!!
    groetjes,
    sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja de foto's zijn de moeite. Bezoek krijgen is leuk omdat ik dan eindelijk het land een beetje kan zien. Nog eventjes genieten en dan terug tegen het schoolwerk aan :). Ik vond die beestjes super tof! Ik heb vandaag een cicade gekregen van een gids in Berg en Dal. Deze was gestorven en echt mooi. Ik ga die hier drogen en meenemen naar huis :D mama zal blij zijn maar het is wel een tof insectje.
    Lang leve de beestjes! Ik voel me op dat vlak volledig in mijn nopjes. Morgen ga ik de laatste meerdaagse uitstap doen naar Anaula een luxeresort in het midden van de jungle waar de aapjes uit je handen komen eten! Spannend...

    Kus
    Lisse

    BeantwoordenVerwijderen