Welkom op mijn blog.
Mijn naam is Lisse en ik ben een laatstejaars studente aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven.
Tijdens de periode van 12 februari 2012 tot en met 5 juni 2012 verblijf ik in het prachtige Suriname voor mijn buitenlandse stage te vervolledigen.
Ik hoop jullie tijdens deze periode te plezieren met mijn verhalen. Nyanprei (Geniet ervan in het Sranan Tongo's)!

donderdag 5 april 2012

Only the lonely

Beste blogvolgers

Het is bijna een weekje geleden dat jullie nog iets vernomen hebben van mij. Ik heb jullie al heel wat te vertellen dus zet je schrap…

Vorige week zaterdag hebben we in de namiddag ons stulpje gekuist omdat de vriendinnen van Emily de volgende dag zouden arriveren en we wouden hen in een proper optrekje verwelkomen. In de avonduren zijn we een beetje gaan sporten. We zijn met z’n allen gaan bowlen. Het was heel gezellig en ik zou Lisse Van der Meiren niet heten als ik niet met trots kon zeggen: “Ik ben gewonnen!” Om mijn trots te delen met iedereen heb ik ze allemaal getrakteerd. Daarna zijn we naar het pannenkoeken- en poffertjescafé gegaan om een lekkere hamburger te eten. Ik hoor je al denken: “Waarom eet Lisse een hamburger in een café vol pannenkoeken en poffertjes?” maar we hadden nog niet deftig gegeten waardoor we voor iets hartig gekozen hebben.
De volgende dag was het heel regenachtig en zijn we terug naar het café, van de vorige avond, geweest. Deze keer niet voor een hamburger maar wel voor een lekkere pannenkoek met chocoladesaus en ijs. Een pannenkoek mikado zoals wij in België zeggen. Het had me enorm gesmaakt en met een volle maag keerden we terug huiswaarts. Emily en Stefanie hebben zich toen klaargemaakt om de vriendinnen te gaan ophalen in de luchthaven.
Ik heb gewacht tot onze nieuwe gasten gearriveerd waren en na een korte maar deugddoende nacht was het alweer maandag.

Week 8 was aangebroken en wilt dus zeggen dat in deze week mijn bezoek komt. Eindelijk! Samen de jungle in en naar dieren zoeken, ik had het me niet beter kunnen voorstellen! Maar omdat eerst de plicht nog riep, heb ik nog een paar dagen gaan lesgeven op de stageschool. Op woensdag 4 april 2012 was alles afgerond en kan ik met veel trots zeggen dat ik 81 uur lesgegeven heb op de Mulo school in de Kerklaan. Toen ik afscheid nam van de directie vroeg men mij met nadruk of ik nog eens wou langskomen en dat als ik zelf zin heb, ik nog enkele uurtjes extra mag komen doen omdat ze van mijn gezelschap genoten hadden. Mijn mentor heeft mij gevraagd om in de paasvakantie af te spreken om haar bijles te geven over het klimaat van Suriname. Ze heeft zelf niet geleerd hoe ze een klimatogram moet ontleden of hoe ze een klimaat moet determineren. We hebben een afspraak gemaakt op 11 april 2012 dat ik haar bijles ga geven en ze ging voor mij en Toon koken. Ik ben benieuwd naar haar kookkunsten…

Ik ga zeker nog terug naar mijn stageschool want ik weet nu al dat ik het té hard ga missen om er niet langs te gaan. Eventueel ga ik nog enkele lesjes extra geven, kwestie van nog wat meer ervaring op te doen.
Misschien vraag je je nu af wat we nog allemaal gaan doen tijdens de komende maanden? Ik zal het even kort vertellen.

De paasvakantie is van start gegaan en dit wilt zeggen dat ik nu drie weken vakantie heb want in Suriname duurt de vakantie een weekje langer dan in België. Tijdens deze vakantie ga ik mijn bezoek ontvangen. Zowel mijn vriend als mijn ouders komen mij bezoeken. Ik kijk er al hard naar uit! Tijdens dit bezoek ga ik allerlei plaatsen bezoeken in Suriname. Hieronder volgt een kort overzichtje van mijn uitstapjes (met data zodat je weet dat ik dan niet bereikbaar ben):
- 7 april: afhalen Toon op de luchthaven
- 9 en 10 april: uitstap naar Brownsberg en Stone eiland
- 11 april: bezoekje brengen bij mijn mentor thuis
- 12 en 13 april: uitstap naar Galibi (zeeschildpadden)
- 18, 19 en 20 april: naar het luxeresort Anaula met Toon
- 22 april: afhalen mama en papa op de luchthaven
- 23 april: kaaimannen- en dolfijnentocht met mama, papa en Toon
- 25 april: uitstap naar dorpje Santigron met mama, papa en Toon
- 28 april: Toon uitzwaaien op de luchthaven

Dit is een kort overzichtje van wat ik allemaal ga doen tijdens de paasvakantie. Vanaf het moment dat mijn bezoek vertrokken is, ga ik me weer voor de volle 200% inzetten voor school. Ik ga proberen om nog enkele lesjes te mogen geven. Ook is het de bedoeling dat we lessen volgen aan het IOL, dit willen we in de maand mei doen en het eindwerk moet ook nog afgerond worden. We hebben nog heel wat taken te doen tijdens de maand mei dus ik ga mijn bezigheid wel hebben, denk ik.
Op 5 juni 2012 vertrekken we dan terug huiswaarts waardoor we op 6 juni 2012 rond 7:45 uur landen in Schiphol. Dit mag nog eventjes wachten want ik zou graag nog genieten van mijn verblijf hier in Suriname. Ik heb het hier té goed naar mijn zin.

Nu ben ik 4 dagen alleen thuis omdat Emily, Stefanie en de vriendinnen van Emily zelfstandig naar het binnenland zijn. In de tussentijd ging ik nog lesgeven en nu ben ik aan mijn vakantie begonnen. Dinsdag ben ik met Anushka in de avonduren gaan winkelen waarbij ik mij een nieuwe sjaal gekocht heb voor de volle 3 euro en 70 eurocent. Na een korte nachtrust ben ik weer naar school gegaan woensdag en heb ik samen met mijn leerkracht de laatste schooldag in glorie afgerond.

In de namiddag ben ik met Suzy en de kids gaan zwemmen in een privézwembad. Na een beetje zonnebaden en een plonsje in het water kreeg Suzy ineens een ingeving. “Gaan we vanavond naar het circus?” Ik vond dit een super tof idee en we zijn naar een Cubaans circus geweest waar de artiesten heel wat kunstjes uithaalden. Als je geïnteresseerd bent in de foto’s, laat het me dan weten, dan bezorg ik je ze. Het was echt heel indrukwekkend en ik heb genoten van het gezelschap en van de show!
Na de show gingen we chinees halen en deze hebben we bij mij thuis opgegeten. Omdat Jeanine en Timoty (kindjes van Suzy) in slaap waren gevallen, besloot ze om bij mij te blijven slapen. Ik heb mijn bezoek van dekens en kussens voorzien en zij hebben fantastisch geslapen op het terras. ’s Morgens heb ik voor een ontbijt gezorgd en iedereen had met volle teugen genoten van de voorbije dagen.

Nu zijn ze jammer genoeg naar huis vertrokken en ga ik nog een beetje schooldocumenten in orde maken. Vanavond ga ik de overschot van de chinees opeten en mij voor de tv plaatsen. Ik ga een goede film zien en snel gaan slapen zodat het snel zaterdag is waarbij ik mijn vriend kan gaan ophalen.

Heel veel lieve groetjes en jullie horen snel terug van mij!
Lisse

3 opmerkingen:

  1. ik wil de foto's wel eens zien van het circus!!!
    wat een druk programma in de paasvakantie! geniet er maar van! ik kijk al uit naar de foto's!!!
    veel plezier nog daar!
    groetjes
    sarah

    BeantwoordenVerwijderen