Welkom op mijn blog.
Mijn naam is Lisse en ik ben een laatstejaars studente aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven.
Tijdens de periode van 12 februari 2012 tot en met 5 juni 2012 verblijf ik in het prachtige Suriname voor mijn buitenlandse stage te vervolledigen.
Ik hoop jullie tijdens deze periode te plezieren met mijn verhalen. Nyanprei (Geniet ervan in het Sranan Tongo's)!

donderdag 26 april 2012

Een dol-fijne week!

Beste blogvolgers

Sorry voor het lange wachten maar ik heb het de laatste week al heel druk gehad. Suriname verkennen is dan ook niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. De uitstapjes waren al goed op tijd gepland en zo ook waren we telkens op post om te vertrekken naar één van de mooiste plekjes op aarde.

Op maandag 16 april ben ik met Toon naar mijn stageschool geweest om bijles te geven aan mijn mentor. Ze heeft mij de vraag gesteld om allerlei actieve werkvormen uit te werken voor haar zodat ze haar lessen op een aangenamere manier kan geven door de leerlingen te prikkelen. Ik heb natuurlijk onmiddellijk ingestemd en ga dit met veel plezier voor mijn mentor maken. Voor 16 werkbundeltjes ga ik allerlei werkvormen uitwerken die ervoor zorgen dat de aardrijkskunde op een leuke manier overgebracht kan worden zoals bijvoorbeeld door een kruiswoordraadsel, taboewoordenspel, stellingenspel,… Omdat ik hier veel tijd aan ga besteden, mag ik dit als een project beschouwen en ik ga het de volgende naam geven: “Project aardrijkskunde actieve werkvormen” origineel, toch? Later die dag zijn we gaan zwemmen in een hotel omdat het super warm was en het eigenlijk niet meer draagbaar was. Een gezellig plonsje in een mooi zwembad deed dus deugd! In de avonduren hebben we onze rugzakken gemaakt om op uitstap te kunnen vertrekken naar Berg en Dal.

Op dinsdag 17 april ben ik samen met Jennifer, Stijn en Toon naar Berg en Dal geweest. Super zalig was dat daar. Op meterslange kabelbanen de Surinamerivier overvliegen. Je kan het je niet leuker voorstellen. Het gaf me niet bepaald een Kick maar het was wel een heel fijn gevoel om nooit meer te vergeten. ’s Avonds mochten we terug onze rugzakken maken om de volgende dag te vertrekken naar Anaula, wat een topuitstap bleek te zijn!

Woensdag 18 april zijn we voor 3 dagen Anaula gaan bezoeken. Ik kan het niet beter beschrijven dan met de volgende woorden: “Slapen in een hutje aan de oever van de Surinamerivier waar de kaaimannen voorbijzwemmen, de aapjes over het hutje klimmen en de Ara’s gezellig rondwandelen.” Dit is een korte samenvatting van wat we daar gezien hebben. Dan zwijg ik nog over de lekkere cocktails die we gedronken hebben aan het mooie zwembad. Deze meerdaagse uitstap was zeker de moeite waard omdat we in contact zijn gekomen met een plaatselijk dorpje: New Aurora. Ik vond het schrijnend om te zien hoe mensen in zo’n klein hutje zonder elektriciteit konden leven. Ik heb veel respect voor deze mensen dat ze met zo weinig levensmiddelen gelukkig kunnen zijn. Teruggekomen van Anaula zijn we rechtstreeks in ons bed beland omdat we stikkapot waren.

Zondag zijn mijn mama en papa geland op Surinaamse bodem. Na een hartelijk ontvangst hebben we hen naar hun hotel begeleid waar we nog iets gedronken hebben. Na een goede nachtrust zijn we hen maandag gaan bezoeken in het hotel. We hebben in de voormiddag zalig gezwommen en gespeeld in het zwembad. In de namiddag zijn we vertrokken voor de leukste uitstap ooit. We gingen dolfijnen en kaaimannen spotten in de rivier. De dolfijnen spotten was leuk maar gaf me nu niet een “wauw gevoel”. De kaaimannen daarentegen… Woorden schieten mij te kort om te beschrijven hoe leuk deze uitstap was. Met 4 in een veel te klein bootje kaaimannen spotten in een zwamp in het pikdonker. Kan je het je nog spannender voorstellen? We hebben in totaal 2 kaaimannen gevangen. Toen de eerste kaaiman gevangen werd, vroeg Toon: “Waar ga je hem nu insteken?”, omdat hij nergens een emmer zag staan. “Ik ga die nergens insteken. Je gaat hem vasthouden.” Zo gezegd, zo gedaan. Toon heeft gedurende een halfuur rondgevaren met een kaaiman in zijn handen. Ook een tweede kaaiman werd gevangen en deze keer moest de papa er aan geloven. Mama zat met schrik in het bootje en wou er absoluut uit! Ze was zo bang dat ze continu “ho ho ho ho” zei. Hierdoor heeft ze 3 muggen ingeslikt. Handig hoor, je mama meenemen op uitstap dan krijg je geen muggenbeten meer! Na de boottocht zijn we met z’n allen op de foto gegaan met onze vangst en zo was onze dag afgesloten. In het hotel hebben we nog lekker nagepraat over onze bevindingen en dan zijn we allemaal zoals een blok in slaap gevallen.

Dinsdag zijn we gaan shoppen. Mijn mama en ik waren volledig in euforie door de vele schoenenwinkels. We hebben ons dan ook enkele paren aangeschaft. De jongens daarentegen zaten rustig op een bankje wat te praten terwijl wij ongeveer 40 paar schoenen hebben gepast. We waanden ons in het mekka! ’s Avonds zijn we gaan eten in Zus en Zo en zo hebben we de winkeldag afgesloten.

Gisteren zijn we mijn mama haar verjaardag gaan vieren in Santigron. Dit is een marrondorpje aan de Saramaccarivier. Ik had voor een taart gezorgd om haar te verrassen. Toen we deze wouden presenteren kwam ineens de gids tevoorschijn met zijn gitaar en hebben we met z’n allen een liedje gezongen. De mama was er duidelijk van aangedaan en ik hoop dat ik (samen met Suzy) voor een leuke verrassing heb kunnen zorgen. Hopelijk is het een verjaardag om nooit meer te vergeten.

Goed, ik ga jullie laten want ik ga voor één nachtje op hotel. De mama en papa zijn naar Galibi vertrokken voor 2 dagen waardoor wij hun hotelkamer overnemen voor één nacht. Een zalig bed met goede matras, warme douche en tv zullen mij precies wel eens deugd doen. Het is een mooie afsluiter voor Toon en mij om onze rondreis in Suriname af te sluiten want jammer genoeg vertrekt hij zaterdag naar huis. Daarna ga ik mij volledig op mijn schoolwerk storten zodat alles afgewerkt is vooraleer ik naar België terugkeer.

Hopelijk hebben jullie genoten van mijn blogbericht want ik probeer alles zo goed mogelijk te beschrijven zodat jullie er toch ook een beetje van meegenieten.


Lieve groeten
Lisse (en van Toon ook een beetje groetjes)

1 opmerking:

  1. Amai dat kaaimannenverhaal das wel de moeite!!! Ik kan mij al voorstellen dat mama niet op haar gemak was! Haha!
    Geniet nog van de ervaring!!!

    BeantwoordenVerwijderen