Welkom op mijn blog.
Mijn naam is Lisse en ik ben een laatstejaars studente aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven.
Tijdens de periode van 12 februari 2012 tot en met 5 juni 2012 verblijf ik in het prachtige Suriname voor mijn buitenlandse stage te vervolledigen.
Ik hoop jullie tijdens deze periode te plezieren met mijn verhalen. Nyanprei (Geniet ervan in het Sranan Tongo's)!

donderdag 24 mei 2012

Snif snif snif...

Beste blogvolgers

Hier ben ik weer met meer weer… Of toch ook niet want het is de laatste tijd slecht weer in Suriname. Niet dat ik dat erg vind want ik heb het toch te druk met schoolwerk, om ervan te kunnen genieten, dus misschien is het eerder een geluk bij een ongeluk?

Het voorbije weekend zijn we gaan winkelen met de Spaanse juf van de stageschool. In principe waren onze plannen anders, want we zouden normaal gezien naar een natuurpark geweest zijn en dit leuke uitstapje afgesloten hebben met een zwempartijtje, maar zoals ik reeds zei waren de weergoden niet goed gezind. Vrouwen zullen altijd vrouwen blijven dus vonden we een super goed alternatief: shoppen! Een leerkracht op school had sinds kort een nieuwe handtas en nu mocht het toch lukken zeker dat ik deze handtas ook leuk vond? Diezelfde zaterdag was ik dus de trotse bezitter van een nieuwe handtas.

Zondag ben ik mijn innoverend project beginnen uitwerken. Elke dag stond ik op met Gerardus Mercator en elke avond ging hij ook met mij slapen, gezellig hoor zo'n companie. Continu spookte hij door mijn hoofd. Enkele dagen later was ik dan ook trots op het resultaat dat mijn IP volledig afgewerkt is.

Deze week heb ik naar goede gewoonte les gegeven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik mij rotgeamuseerd heb met mijn stageklassen. Ik vind het zalig om hier les te geven want alle mopjes die ik maak, vinden ze grappig. De mopjes van de leerlingen zijn soms op een laag pitje maar mijn goed hart geeft me dan toch de drijfveer om te lachen… Ik vind het echt een super toffe ervaring en ik ga er nog heel vaak aan terugdenken. Deze stageweek is bijna afgerond. Dit houdt in dat ik nog maar 3 dagen les mag geven volgende week. Ook hier viert men Pinksteren dus maandag en dinsdag hebben we vrijaf, dit wilt zeggen dat ik enkel woensdag, donderdag en vrijdag nog les mag geven. Tijdens de vrije dagen ga ik mijn taak van RZL volledig proberen afwerken. Weer een deadline op komst!

Het aftellen is nu echt wel begonnen alhoewel ik het met gemengde gevoelens ervaar. De ene keer ben ik blij dat ik naar huis mag maar de andere keer denk ik: “Lisse geniet nog met de volle teugen van de laatste 12 dagen want het zal sneller gedaan zijn dan je verwacht en je komt hier misschien nooit meer terug.” Met die ingesteldheid ga ik de komende 12 dagen nog in Suriname verblijven.

Dit weekend ben ik uitgenodigd om te logeren bij Suzy en haar kinderen. Ze hebben mij geinviteerd en ik vind dat super lief. Suzy is echt een hele goede vriendin geworden en ik ben blij dat ik mijn voorlaatste weekend bij hen mag doorbrengen. Op die manier kan je echt de Surinaamse mentaliteit voelen als je bij een “gastgezin” verblijft. Zaterdag gaan we met z’n allen naar Jeanine (kindje van Suzy) haar eerste taekwondo wedstrijd kijken en zondagochtend ga ik samen met Suzy naar de Chinese markt. Na al dat schoolwerk (2 weken een half aan een stuk) komt dit niet ongelegen. Ik ben blij dat ik nog 2 daagjes van Suriname mag genieten waarna ik volgende week nog een laatste spurt ga inzetten om al het schoolwerk klaar te krijgen. Als ik thuis ben ga ik nog enkele taken moeten maken maar het belangrijkste heb ik normaal gezien hier afgerond.

Beste bloggertjes, ik ga in mijn bedje kruipen want ik voel me al 2 daagjes ziek. Gisteren voelde ik mij doodziek en heb ik mij door de stagedag heen moeten sleuren maar het is mij toch gelukt en ik ben fier dat ik gaan “werken” ben. Vandaag was het al ietsje beter maar optimaal voel ik mij nog altijd niet dus kruip ik vandaag ook iets vroeger dan normaal in mijn bedje om morgen weer vol enthousiasme voor de klas te kunnen staan. Ik moet trouwens nog een eitje pellen met al die gebuisde leerlingetjes uit mijn tweede klassen. Van de 62 repetities die ik verbeterd heb, zijn er 30 leerlingen gebuisd. Ik dacht dat ik zot ging worden toen ik deze resultaten zag. Ik weet niet wat ze uitgestoken hebben maar zowel juf Revales als ik hebben echt ons best gedaan om de leerstof over het klimaat over te brengen maar het heeft dus niet gebaat. Mijn mentor vertelde mij wel dat de leerlingen over het algemeen elk jaar problemen hebbne met dit leerstofonderdeel...

PS: Ik ga met enkele vriendjes naar huis want ik heb mijn insectencollectie uitgebreid tot 3 diertjes onder andere: een kever, een kakkerlak en een cicade. Hopelijk mag ik deze meenemen in mijn koffer?

Dikke dikke kusjes
Lisse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten