Welkom op mijn blog.
Mijn naam is Lisse en ik ben een laatstejaars studente aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven.
Tijdens de periode van 12 februari 2012 tot en met 5 juni 2012 verblijf ik in het prachtige Suriname voor mijn buitenlandse stage te vervolledigen.
Ik hoop jullie tijdens deze periode te plezieren met mijn verhalen. Nyanprei (Geniet ervan in het Sranan Tongo's)!

donderdag 8 maart 2012

Subh Holi bloggertjes

Beste blogvolgertjes

Maandag zijn we naar KLM geweest om te bekijken of we ons ticket konden omboeken naar een vroegere retourdatum maar dat ging niet.

En dat moest ook niet want ik heb super goed nieuws: “WE KUNNEN TOCH 4 MAANDEN IN SURINAME BLIJVEN.” Geen problemen, frustraties, emoties, ruzies, bedenkingen en discussies meer! We blijven gewoon 4 maanden in Suriname and that’s it! Dit komt omdat we dinsdag met z’n allen de grens naar Frans-Guyana zijn overgegaan. Dit verliep zonder al te veel problemen. Het enige probleem dat ik nog had was de hoofdpijn. De hobbelweg naar Albina (grenspost) was verschrikkelijk! In de heenweg was Dennis nog een beetje voorzichtig en remde hij af bij elke diepe put maar in de terugweg deed hij dit niet meer waardoor we precies of safari waren. In het begin vond ik het leuk en grappig maar na 3 uur door elkaar geschud te worden was het lachen mij een klein beetje vergaan.

Diezelfde avond zijn we naar het Christoforus internaat geweest om de huiswerkbegeleiding te vervolledigen. Deze keer geen biologie of aardrijkskunde voor mij, maar wel knutselen! Mijn bijleskindje had last met haar knutselopdracht voor plastische opvoeding. Samen met haar heb ik een fantastische veerboot gemaakt. De opdracht was: “Maak een veerboot uit karton.” Ik dacht bij mezelf: “Waarom moet dat dutske in godsnaam een veerboot maken? Mag dat niet gewoon een zeilbootje zijn?” Na een beetje opzoekwerk zijn we aan de slag gegaan en ik moet zeggen dat onze boot heel mooi was. Ik heb me ook geamuseerd omdat het eens niet louter theoretisch was deze begeleiding.

Gisteren ben ik les gaan geven. Nu ja, les is een groot woord. Ik heb 4 uur repetities gegeven die ik in de namiddag alle 135 mocht verbeteren. Al een geluk was het een meerkeuzentoets die ik op 2 uur verbeterd had. Na de speeltijd kregen de leerlingen vrij omdat het Holi Phagwa is. Elke klassenvoogd ging naar de eigen klas waar een feestje gehouden werd. Onze klas 2C, van mevrouw Revales en ik, hielden geen dansfeestje maar wel een fotofeestje! Wat je je daarbij moet voorstellen? Een feestje waarbij elke leerling een pose aanneemt om zo sexy mogelijk op de foto te staan. Kom juf Lisse op de foto! Wees gerust, sexy sta ik er niet op ;).


In de namiddag en avond heb ik naar goede gewoonte nog enkele lesjes gemaakt. Om 22 uur ben ik gaan slapen omdat mijn lichtje uit ging maar van slapen kwam er weinig in huis. De gelovigen van het hindoeïsme vierden de geestenverbranding met hele luide muziek. Op een gegeven moment dacht ik echt dat er een hindoe in mijn oor aan het brullen was, zo luid was het! Het feestje heeft ongeveer tot 3 uur geduurd en omdat vandaag een vrije dag is, konden we uitslapen dus mij hoor je niet klagen!

Deze namiddag gaan we met z’n allen een kijkje nemen op het Holi Phagwa feest in de stad. Naar het schijnt gooit iedereen naar iedereen met water, verf en gekleurd poeder. Een lekker vettig boeltje dat ik absoluut niet mag missen! Hopelijk blijft mijn haar niet groen zien na dit feest maar verandering van spijs doet eten :D.

Subh Holi iedereen! Dit betekent prettige feesten voor diegene die het Surinaams taaltje nog niet gewend zijn.

Liefs
Lisse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten