Welkom op mijn blog.
Mijn naam is Lisse en ik ben een laatstejaars studente aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven.
Tijdens de periode van 12 februari 2012 tot en met 5 juni 2012 verblijf ik in het prachtige Suriname voor mijn buitenlandse stage te vervolledigen.
Ik hoop jullie tijdens deze periode te plezieren met mijn verhalen. Nyanprei (Geniet ervan in het Sranan Tongo's)!

maandag 5 maart 2012

Suriname dag 18-24

Beste blogvolgers

Het is al een tijdje geleden dat jullie nog iets van mij gehoord hebben maar het is ook al een hectisch weekje geweest. Door problemen met ons visum zijn we van het kastje naar de muur gestuurd en ik kan je verzekeren dat je lichtje dan tegen de avond uitgaat.

Omdat we een toeristenvisum hebben voor 3 maanden (en geen verlenging kunnen krijgen) kunnen we geen 4 maanden in Suriname blijven. Dit is echter een groot probleem omwille van verschillende redenen. We doen er alles aan om toch 4 maanden te kunnen blijven maar een dezer dagen zal er een beslissing genomen moeten worden.

Deze week ben ik gaan lesgeven en het gaat mij goed af! De leerlingen zijn gedreven en ze luisteren wanneer ik een verhaal vertel. Omdat ik geen goede wandkaart ter beschikking had om de Guyanastroom en Noord-Oost Passaat uit te leggen, heb ik deze zeestroom en wind maar zelf gespeeld. Het proces van erosie en sedimentatie uitleggen met enkel je lichaam en handen is niet eenvoudig maar het is mij gelukt. Ik denk wel dat het een grappig zicht moet geweest zijn om de leerkracht vooraan in de klas een zeestroom te zien naspelen die eerst materiaal meeneemt en later weer materiaal afzet.
Lesgeven met primitieve middelen is een ervaring op zich. Het laat je ogen opengaan omdat je tot het besef komt dat het in ons Belgenlandje toch allemaal niet zo slecht is. De vorige stage liep ik te klagen en te zagen omdat ik geen beamer ter beschikking had en niet wist hoe ik mijn filmpjes moest laten zien. Als je dan hier in Suriname de klaslokaaltjes bekijkt, begin je wel heel wat dingen te relativeren.

Donderdag ben ik huiswerkbegeleiding gaan geven en jawel ik ben nuttig geweest! Er was een meisje dat problemen had met de ecologie van biologie en ik heb haar heel goed kunnen helpen. Morgen eens vragen hoe haar repetitie verlopen is.

We hebben twee meisjes leren kennen: Jennifer en Katrien. Deze meisjes doen ook hun stage in Suriname want zij volgen de opleiding verpleegkunde aan de KaHo Aalst. We zijn zaterdagavond hun stulpje gaan bezoeken en het was er best gezellig. Enkel de veiligheid baart mij een beetje zorgen (dan mogen wij met ons verstevigd fort in onze handjes klappen!). We zijn allen te samen een stapje in de wereld gaan zetten en we zijn in enkele cafeetjes terecht gekomen. Het was een hele leuke avond met veel verhalen die ik jullie allemaal wel eens uit de doeken zal doen ;).
Toen we naar huis reden, wou ik mijn gordel aandoen. Omdat deze een beetje klemde in de zetel, trok ik een beetje harder tot wanneer ik de gordel volledig in mijn handen had. Ik heb de gordel dan maar braaf teruggelegd en gezwegen ;).

Zondag zijn we gaan zwemmen in Wanica. Dit is een kleiner stadje dat op ongeveer 30 minuutjes rijden met de auto verwijderd ligt van Paramaribo. Suzy is ons komen ophalen en is met ons (en haar kindjes) gaan zwemmen. Met 6 personen achteraan in de laadruimte van een kleine camionette zitten, was een ervaring op zich! Dan heb ik de 32°C er nog niet bij besproken.
Na een verfrissende duik in het zwembad en een lekker dutje zijn we naar de Taekwondo school geweest van Suzy haar kindjes. Wanneer de kindjes ons terug vergezeld hadden, zijn we naar een afhaalrestaurant roti kip gaan halen. Deze hebben we bij Suzy thuis opgegeten en rond een uur of 9 zijn we naar huis gereden. We waren allemaal steendood van ons “rustdagje” en waren blij dat we bijna thuis waren. Alsof er een vloek boven ons hoofd hing, kregen we de laatste 5 minuutjes platte band. Suzy was haar velg aan het kapottrekken terwijl ik met mijn zaklamp moest schijnen. De velgstukken vlogen rond mijn benen dat het eigenlijk een grappig zicht was. Toen we de velg van de band gekregen hadden, kwamen we tot de constatatie dat we geen kriek hadden (is dit het algemene woord?!). Met 6 vrouwen op een rij hebben we een auto laten stoppen. Deze vriendelijke man heeft ons geholpen zodat we na 10 minuutjes terug verder konden rijden.
Moe maar voldaan zijn we gaan slapen.

Vandaag gaan we nog enkele dingen proberen regelen voor ons visum en ga ik nog een lesje maken voor vrijdag. Deze week is het een feestdag dus donderdag hebben we een vrije dag. Woensdag vieren we Holi Phagwa. Dat is een hindoestaans feest waarbij je met poeder op iedereen mag gooien. Je moet in het wit gekleed zijn. Omdat ik mijn mooie witte kleren niet wou bevuilen, heb ik een T-shirt van Holi Phagwa gekocht. Benieuwd naar de reacties…

Ik ga me klaarmaken omdat Suzy ons straks komt oppikken om inlichtingen te winnen bij het reisagentschap KLM voor eventuele vluchtdata te kunnen vervroegen (mits toeslag).

Tot snel!

Liefs
Lisse

2 opmerkingen:

  1. De velg van de band trekken? Hebt ge dat daar allemaal zelf gedaan?! :D
    <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha.. dat moeten uitleggen met handen en voeten dat had ik willen zien!!
    kben blij dat je deze week toch veel dingen gedaan hebt en nieuwe mensen hebt leren kennen! geniet nog van je tijd daar en hou ons op de hoogte van je visum!
    groetjes
    sarah

    BeantwoordenVerwijderen