Welkom op mijn blog.
Mijn naam is Lisse en ik ben een laatstejaars studente aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven.
Tijdens de periode van 12 februari 2012 tot en met 5 juni 2012 verblijf ik in het prachtige Suriname voor mijn buitenlandse stage te vervolledigen.
Ik hoop jullie tijdens deze periode te plezieren met mijn verhalen. Nyanprei (Geniet ervan in het Sranan Tongo's)!

dinsdag 21 februari 2012

Suriname dag 10

Beste blogvolgers

Vandaag ben ik naar goede gewoonte gaan observeren. Tijdens het eerste lesuur liet mijn leerkracht mij weten dat mijn stage “een beetje” vroeger zou beginnen dan gepland was. In plaats van op dinsdag 6 maart 2012 te beginnen, ga ik nu donderdag 23 februari 2012 mijn allereerste stageles geven over zwampen en ritsen. Een zwamp is een grote verzamelplaats met veel waterplanten en met enorme massa’s water dat weinig insijpelt in de grond dankzij een ondoorlaatbare kleibodem. Halleluja het is getypt! Dat is dus de definitie van een zwamp. Wat ritsen zijn, is mij nog totaal onbekend en hoop ik morgen van een goede ziel te weten te komen.

Ik heb vandaag in principe al helemaal alleen les mogen gegeven. Mijn leerkracht had nog een beetje tijd nodig om haar repetities te verbeteren dus had ze het fantastische idee: “Juf Lisse zal wel een herhalingsles houden over middelen van bestaan.” Ik voelde mij wel vereerd dat ik al onmiddellijk een verantwoordelijkheid kreeg maar viel wel een beetje uit de lucht. Ik heb 5 minuutjes de stencils (cursuspapieren zoals wij zeggen) bekeken en ben aan de slag gegaan. De herhalingsles verliep zeer vlot! Ik heb veel eigen voorbeelden kunnen aanhalen waarover ik wel fier ben ;. De leerkracht kwam na de les naar mij en zei: “Nou schat, dat heb je zeer goed gedaan!” en ze gaf mij een tik op mijn achterwerk. De mentaliteit van de leerkrachten hier is helemaal anders dan de mentaliteit van de leerkrachten thuis. Welke mentaliteit mij het meest bevalt, ga ik je niet verklappen.

In de namiddag heb ik mezelf dus onmiddellijk aan het werk gezet en heb al een les over zwampen gemaakt. Ik hoop dat de mentor het goed gaat vinden want ik maak veel gebruik van actieve werkvormen: brainstorming, demonstratieproefje, onderwijsleergesprek, samenwerkend leren, … De gewoonte hier is dat de leerkrachten één werkvorm gebruiken gedurende 40 minuten tijd.

Omdat ik nog veel schoolmateriaal nodig had, zijn we naar de Mall (koopcentrum) gegaan en heb ik daar alles gevonden voor slechts €40. Het volgende heb ik gekocht: plakband, potloden, 2 pennen, stiften, 2 gekleurde A3-papieren, 2 cursusblokken, map en USB-stick van 8GB. Fantastisch, toch?
Omdat het weer hard aan het regenen was, had ik een paraplu meegenomen naar school. Na 5 minuten was deze compleet verdwenen. Ik heb zeker een kwartier naar mijn paraplu gezocht maar ik vond hem niet. Zelfs de hulpdirectrice begon mee te zoeken naar juf Lisse haar paraplu maar ook zij vond hem niet. Net op het moment dat ik mij aan de regen ging wagen in mijn dun regenjasje lag hij er opeens terug. Er had een leerling hem geleend, wat ik niet erg vind hoor.

Om 17.00 uur hadden we een afspraak met de directeur van het Christoforus internaat. We hadden hier geen hoge verwachtingen van omdat de directeur ons 5 dagen op ons beloop heeft gelaten omdat hij ons niet wou terugbellen. Na meermaals proberen hebben we hem uiteindelijk toch te pakken gekregen. Het internaat gaf mij een gematigd gevoel. Aan de ene kant vind ik het schrijnend voor de kinderen dat ze helemaal alleen zonder familie of vrienden op internaat zitten omdat ze anders in het binnenland (waar ze afkomstig van zijn) niet van onderwijs kunnen genieten. Aan de andere kant vond ik het raar dat elk kind rondliep met een BlackBerry in zijn of haar hand. Men vertelde ons dat dit de gewoonte is en men nog liever in een kartonnen doos slaapt dan geen luxeproduct bij zich te hebben.

We hebben met de directeur afgesproken dat we twee dagen op de week huiswerkbegeleiding komen geven. Ik had een raar gevoel bij deze heer. Hij keek mij heel vreemd aan en zei plotseling: “Wisse!” en ik zei: “Het is Lisse.” En hij antwoordde mij daarop: “Aah nu begrijp ik het, Wisse is niet zo’n meisjesnaam maar Lisse wel.” Ik moet je niet vertellen hoe raar ik op dat moment gekeken moet hebben naar deze man. Hij kwam heel dominant over en het leek alsof hij niet zoveel zin had in een gesprek. Na 5 minuutjes stuurde hij ons naar huis en aanstaande donderdag mogen we aan de slag gaan. Ik heb hem vriendelijk gevraagd of we toch eventjes het internaat mochten bezichtigen want ik dacht bij mezelf: “We hebben hier onze taxi betaald voor een gesprek van amper 5 minuten, nu wil ik wel dat internaat eens zien hoor.” We kregen een rondleiding van een studente die haar stage hier ook komt lopen maar zij volgt de richting maatschappelijk werk en houdt zich vooral bezig met de leerlingen van het internaat. Donderdagavond zal ik jullie meer kunnen vertellen over het internaat. Ik hou jullie zeker op de hoogte, toch? Haha, ik begin het heerlijke Surinaamse taaltje al te beheersen.

Maar goed liefste Belgen. Ik ga mijn oogjes toedoen want ik vond het een vermoeiende dag maar ik kan jullie met veel vreugde meededelen… Mijn allereerste stageles voor mijn buitenlandse stage is klaar!

Slaapzacht iedereen. Tot de volgende keer!

Liefs
Lisse

1 opmerking:

  1. een tik op de kont? speciaal! doe jij dat dan ook?!
    kben blij dat je eerste ervaring met lesgeven daar is
    meegevallen!!!
    zeg en ritsen zijn die dingen die ervoor kunnen zorgen dat je
    je broek kan open en toedoen he...;-)
    nog veel succes!
    groetjes sarah

    BeantwoordenVerwijderen