Welkom op mijn blog.
Mijn naam is Lisse en ik ben een laatstejaars studente aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven.
Tijdens de periode van 12 februari 2012 tot en met 5 juni 2012 verblijf ik in het prachtige Suriname voor mijn buitenlandse stage te vervolledigen.
Ik hoop jullie tijdens deze periode te plezieren met mijn verhalen. Nyanprei (Geniet ervan in het Sranan Tongo's)!

zondag 26 februari 2012

Suriname dag 13 + 14 + 15

Beste blogvolgers

Of moet ik zeggen beste fans? Hier ben ik weer met een nieuw blogbericht. Het spijt mij dat ik jullie 2 dagen in spanning heb laten wachten maar door de drukke voorbereidingen en de uitstapjes, had ik niet veel tijd over.
Ik zal er eens aan beginnen… Vrijdag ben ik les gaan geven aan de leerlingen van het eerste middelbaar. Deze lessen verliepen super goed en ik ben er zeer tevreden over. Ook mijn mentor, mevrouw Revales, zei dat het goed was dus ik denk dat ik wel goed bezig ben.

In de namiddag hadden we afgesproken met Suzy. Suzy is een mevrouw die als beroep uitstapjes organiseert. We hadden met haar afgesproken in ’t vat. Dit is de plaatselijke uitgangsbuurt van Suriname. We hebben er een heerlijke cocktail gedronken en omdat ik benieuwd was in welk hotel mijn mama en papa zouden verblijven, zijn we daar een kijkje gaan nemen. Mama en papa, het ziet er goed uit hoor!

Later op de avond zijn we naar huis gefietst en zijn we thuis gebleven. We hebben worstjes met aardappelen en erwtjes gegeten. De echte Belgische kost!
Zaterdag zijn we naar de dierentuin van Paramaribo geweest. Ik was volledig in mijn nopjes want we gingen diertjes zien! De foto’s zullen jullie (hopelijk!) kunnen zien in de diashow hier op mijn blogpagina. Ze hadden ons verteld dat de dieren hier vrij rondlopen maar dat was een dikke tegenvaller. De dieren zaten braaf in een kooitje te wachten tot er iemand naar hen zou komen kijken. We hebben wel hele toffe dieren gezien. Er was zo’n grote miereneter die naar de waterplas ging. Ik dacht: “Hee kijk hij gaat zich wassen.” Eerst deed hij zijn grote behoefte waarmee hij zich iets later ging wassen. Het leven kan toch mooi en simpel zijn als je een miereneter bent ;).

Het bezoek aan de dierentuin duurde minder lang dan verwacht waardoor we nog de stad zijn ingetrokken. Op 25 februari vieren de Surinamers de dag van de revolutie. De stad was mooi versierd en er stonden allerlei kraampjes aan de waterkant. Omdat we ineens zin hadden om te shoppen, gingen we de winkelstraat opzoeken maar alles was gesloten (door de feestdag natuurlijk). We zijn hier voor de eerste keer gaan uiteten. Ik heb een kippensaté met frietjes en mayonaise besteld voor slechts 5 euro! Het heeft mij super goed gesmaakt.

Zaterdagavond hadden we afgesproken met Anouchka. Zij is leerkracht bij ons op school en wou ons meenemen naar de discotheek. We zijn eerst naar het vat geweest waar we iets gedronken hebben. Er was een super toffe sfeer omdat het Braziliaanse carnavalsavond was. Er waren dus enkele bandjes die optraden wat heel leuk was om mee te maken. De mensen waren ook allemaal heel los en aan het dansen. Ik vind de Surinaamse mentaliteit wel leuk, moet ik zo eerlijk toegeven.

Later op de avond (nacht) zijn we in de discotheek beland. Mijn eerste indruk was: “Omaai die mensen hier lopen schaars gekleed!” er waren enkele meisjes die een rokje aanhadden dat net hun achterwerk bedekte. Ik denk dat het de bedoeling was om sexy over te komen maar dat is dan (in mijn ogen) mislukt :D.
Na een leuke avond zijn we in ons bedje gekropen.

Zondag zijn we gaan zwemmen. Omdat de temperatuur hier steeg tot 32°C, hadden we besloten om een verfrissende duik te nemen in het zwembad. Na een lange fietstocht (we waren een beetje verloren gereden) waren we aangekomen in het zwembad. Voor 7 SRD (= 1,6 euro) mochten we een hele dag zwemmen. We hadden er ons wel iets anders bij voorgesteld. Met mijn iPod in mijn hand en mijn woordzoekertje in mijn andere hand dacht ik mij ergens te kunnen installeren aan het zwembad om zo een beetje te zonnen. Niks was minder waar! Het was een écht zwembad waar je wel moest zwemmen en waar je niet kon zonnen. Omdat het té warm was, zijn we een verfrissende plons gaan houden in het zwembad en de woordzoeker zal voor een andere keer zijn ;).

Morgen gaan we ons visum in orde brengen op de vreemdelingendienst. Hopelijk stuurt men ons deze keer geen 2 uur voor sluitingstijd weg zoals de vorige keer. Deze keer gaan ze ons niet liggen hebben en gaan we zo vroeg mogelijk zodat we zeker aan bod kunnen komen. En in de namiddag ga ik lesjes voorbereiden voor deze week.

Mijn mentor was super tevreden over mijn herhalingskruiswoordraadsel van Brazilië en Latijns-Amerika zodat ik het dinsdag mag meebrengen en dan gaat ze het zelf gebruiken voor in haar eigen klassen. Ik vind dit wel leuk omdat het een bevestiging geeft dat ik goed bezig ben!

Hopelijk is het morgen ook zo’n goed weer als de voorbije 2 dagen en kan ik nog een beetje bij bruinen. Het is niet om jullie jaloers te maken hoor dat ik dit zeg (of toch stiekem een beetje wel :P).

Liefs
Lisse

1 opmerking:

  1. hey lisse! zo leuk dat je mentor je blaadjes wil gebruiken! das wel een compliment he!
    ben blij dat je zoveel gezien en gedaan hebt de afgelopen dagen!
    geniet er nog van!!!
    sarah

    BeantwoordenVerwijderen