Welkom op mijn blog.
Mijn naam is Lisse en ik ben een laatstejaars studente aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven.
Tijdens de periode van 12 februari 2012 tot en met 5 juni 2012 verblijf ik in het prachtige Suriname voor mijn buitenlandse stage te vervolledigen.
Ik hoop jullie tijdens deze periode te plezieren met mijn verhalen. Nyanprei (Geniet ervan in het Sranan Tongo's)!

zaterdag 18 februari 2012

Suriname dag 7

Beste blogvolgers

Vandaag zijn we op personeelsuitstap geweest naar Leguanapark. Zoals ik in een vorig bericht zei hing er inderdaad een aap aan een touw. Het was wel onze eerste aap die we zagen!
Ook de ara was van de partij. Men zei in het excursieboekje dat het een soort vuilnisbelt zou zijn, maar dit vond ik sterk overdreven. Het strand was niet zo heel proper en de hutjes waren misschien een beetje onderkomen maar om van een vuilnisbelt te spreken vond ik er een beetje over.
We hebben wel hele mooie foto's genomen want de natuur is hier prachtig! En dat is nu eens niet overdreven.

Op de bus richting leguanapark kregen we ons ontbijt: een barra. Dit is een oliebol met pikante saus.
Omdat onze Belgische maagjes het pikante eten nog niet gewoon zijn, weigerden we eerst dit hapje. De Surinamers bleven echter aandringen waarna we dan toch maar een barra geproefd hebben. Super lekker vond ik dat maar wel een beetje zwaar om 's morgens op te eten.
En dan moet je weten dat ik thuis al een hele doos koekjes gegeten had om er zeker van te zijn dat ik geen honger zou lijden.
De rit naar het park was wel grappig. We zijn aan de supermarkt gestopt om nog enkele blikjes bier te kopen. De directeur had er namelijk zin in...
De directeur zat naast mij op de bus en heeft mij veel verteld over Suriname. Bijvoorbeeld over Suralco. Dit is een bedrijf in Suriname dat aluminium verkoopt vandaar de naam Sur (Suriname) al (aluminium) co (company).

Aangekomen in het park kregen we als eerste de aap te zien. Gelijk een bende zotten zijn we daar dan ook naartoe gespurt. Nu zou ik toch graag eens een aapje in het wild zien hoor in plaats van eentje aan een touw.
Vervolgens zijn we ons gaan installeren op het strand. Alle leerkrachten hadden een hangmat bij maar omdat wij dit niet ter beschikking hadden, hebben we ons op een strandlaken gelegd. Misschien dat we toch maar zo’n hangmat moeten kopen, toch (ik begin het te leren het taaltje ;))?
Het weer is hier zalig en ook het uitzicht op de rivier was fantastisch. Nadat ik een echte toerist had uitgehangen en tientallen foto’s had genomen, heb ik mij rustig neergelegd. Het weer hier maakt mij zo moe en ik ben een beetje weggedommeld.

Na de middagpauze kwam er actie. De leerkrachten gingen zwemmen en er stond muziek op. Ze begonnen allemaal te dansen in het water. Je moet je geen sexy Surinaamse vrouwen in bikini voorstellen hoor. Iedereen zwemt hier met een lange T-shirt en met een short. Mijn vorig bericht over het contrast was dus waar maar dan niet zozeer op de kleur gebaseerd maar wel op de uitrusting.

Ik heb ook eventjes gevoetbald met een klein Surinaams kindje. Die kleintjes hier zijn echt om op te eten! Je zou er zo eentje meenemen.

De directeur is gezellig eventjes bij ons komen zitten. Hij vertelde mij dat hij sinds het vorige schooljaar directeur was van de Mulo Kerklaan. Ik vroeg hem welke vakken dat hij nog gedoceerd had en hij vertelde mij het heugelijke nieuws: ja ja nog iemand die de combinatie aardrijkskunde – biologie gestudeerd had! De directeur ging al een schuif omhoog bij mij ;).
Ik vroeg hem hoe de werking van de school in elkaar zat en of er eventueel een schoolreglement was dat ik kon bekijken. Hij vertelde mij dat het schoolreglement van de vorige directrice enorm in contrast staat met het verslag inzake de kinderrechten en dat hij dit schoolreglement niet meer hanteert. Het is nu zijn taak om een nieuw reglement op te stellen. Het is een hele aangename meneer die zich tussen de mensen bevindt en die zich heel humaan opstelt. Hij begrijpt het ook wanneer we het iets moeilijker hebben omdat we het thuisfront missen, wat bij mij wel het geval is.

Goed lieve mensen, ik ga jullie laten. Ik hoop jullie snel terug te mogen prikkelen met mijn Surinaamse verhalen.

Liefs
Lisse

1 opmerking:

  1. hey lisse
    aan de foto's te zien, zit je daar echt prachtig!!
    wauw! al die palmbomen en de stranden zoals uit
    de bountyreclames! ben echt jaloers!
    wij willen in belgie ook wat zon hoor, want tis hier
    nog steeds friskes!
    kijk alweer uit naar je volgende blogverhaal!
    ps: het surinaams taalgebruik en de verwarringen dat
    dat teweeg brengt zijn leuk om te lezen! nog van da!!

    groetjes,
    sarah

    BeantwoordenVerwijderen